De Ergonomiegids

Het menselijk lichaam is niet gemaakt om urenlang achter een bureau te zitten, maar toch doen we het. Hierdoor krijgen we allemaal vroeg of laat last van nek- of rugpijn. Ruglijders zijn niet toevallig de weinig benijdenswaardige koplopers in de statistieken over werkverzuim. Met preventie kun je al heel wat problemen vermijden.

Tijd voor verandering

Werkgevers moeten veel meer investeren in dynamische kantoren. Dat is de stelling van kinesitherapeute Frédérique Neys die verbonden is aan Move to Cure, het centrum van Lieven Maesschalck dat gespecialiseerd is in de behandeling van complexe, orthopedische blessures.

“Zitten is het nieuwe roken geworden. Onze rug is niet gemaakt om urenlang achter een bureau te zitten, want dat is een regelrechte aanslag op onze gezondheid. Zit daarom nooit langer dan één uur in dezelfde positie”, raadt Frédérique Neys met klem aan. Er moet volgens haar dan ook veel veranderen in onze werkomgevingen. De sleutel tot succes ligt in preventie.

Frédérique Neys doet enkele opvallende voorstellen om af te stappen van onze passieve levenswijze. Waarom geen meeting houden op hometrainers? Dit is voor veel mensen wellicht nog een brug te ver, maar door te investeren in aangepast kantoormeubilair kun je al veel ellende bij je medewerkers en collega’s vermijden. Daarom geven we je in dit dossier graag enkele tips en stellen graag enkele ergonomisch verantwoorde producten voor.

Actief werken

Elk half uur even rechtstaan

Volwassenen zitten

8,3 uur

van hun dag stil

Kinderen, jongeren & volwassenen zitten

50% - 80%

van hun dag stil

Werkgevers & Medewerkers zitten

70%

van de werkuren

Zit minder lang stil én beweeg meer!

Beweeg jij veel? Mooi zo, want bewegen is gezond. Al even cruciaal is het dat je niet te lang aan één stuk stilzit. Doorbreek lange periodes van zitten regelmatig door recht te staan of een rondje te stappen. Je kan dit geleidelijk aan steeds vaker doen, tot je uiteindelijk elk half uur de benen even strekt. Je zal snel merken: dat voelt goed!

Ga elke dag voor een gezonde mix en pas je omgeving aan.

Maak er een gewoonte van om elke dag zittend, staand en bewegend werken af te wisselen. Probeer het grootste deel van de dag licht intensief te bewegen tijdens je taken. Richt je werkomgeving zodanig in dat je steeds meer moet bewegen. Je kunt minder lang stilzitten en meer bewegen ‘uitlokken’. Plaats bijvoorbeeld de printer wat verder van je bureau, ga elk half uur om een glas water of een kopje koffie, ga even face-to-face overleggen met je collega i.p.v. een mailtje te sturen… Mogelijkheden genoeg!

Richt je ergonomische werkplek in

Ergonomische werkplekken zijn gezond! De juiste werkplek bevordert persoonlijke ontwikkeling én productiviteit. Je voorkomt lichamelijke klachten en dus ziekteverzuim ten gevolg. Een ergonomische stoel of kruk in combinatie met een zit sta of instelbaar bureau is een MUST!

De ergonomiegids voor een dynamische werkhouding en een ergonomisch kantoor

Lees wat de meest voorkomende klachten zijn, hoe je goed moet zitten, hoe een energieke werkdag er bijvoorbeeld uit ziet & meer.. Vraag vrijblijvend onze ergonomiegids aan. Je ontvangt de digitale gids via e-mail.